Sunday 11 November 2018

3 CARA UNTUK BERJAYA DALAM  PERKAHWINAN USIA MUDA.

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua..

Dah lama gila aku rasa x membelogger ni.. Cuba teka skng aku dah married!! Skng aku dah ada 2 org anak.. Yg paling seronok sekali aku skrng dah x ddk dgn parent and alhamulillah dah ade kerje.. Walaupown swasta but stabil laa.. (cuma jgn buat peangai.. hahaha!)


Anak No.1- Muhammad Irfan Rayqal


Yg paling best bila org tanya dik umur baru 23 tahun tapi dah married ada 2 anak.. Dasyat kau dik.. Mcm mana kau handle? Soalan yg selalu aku dpt dari kawan2 baru tempat kerje aku.. Jawapan dia? 

NO.1- Kau kene first sekali ader sifat tolak ansur gila vavi punya dgn wife kau.. Sebb ada aku pernah dgr sesetengah org.. Dah kawin laki kerje kau carik duit jer.. FULL STOP.

NO!! tu bukan yg sapatutnya.. Mmg laa kau kene carik duit but kau sebagai married couple x kan kau nak tgok jerr wife kau buat kerje tekangkang sorang2 sana.. come on laa broo.. Kau ingat senang ker handle kerje2 dkt rumah?? Dgn masak, basuh baju, sapu rumah dan etc.. Kerje carik duit dgn kerje dkt rumah penat kerje dkt rumah lagi korang tahu x..

NO.2- Korang kene sabar bnyak2 dalam rumah tangga layan kerenah anak bini dkr rumah.. Saper cakap kawin x der gaduh walaupown dia btol2 jodoh kita.. MENIPU.. Kalau x gaduh besar kecik mesti ader.. Lps tu kalau x dpt handle gaduh yg kecik tu conferm dia akan drag sampai jadi besar.. Tu the worst case scenario..

NO.3- Problem solving kene ada.. Jgn pulakk arrgghhh!! Malas aku nak layan.. Tros kau keluar.. JGN MCM TU.. Pastikan kau solve kecuali laaa mmg tu jerr laa cara dia.. Kenapa aku ckp ada problem solving malas layan?? Dia sebenarnya bukan malas layan tau.. Tapi pretending to hearing luahan, isi hati atau marah wife kita.. Sebb aku pernah jadi satu kes aku baru balik kerje.. Lps tu bini aku kerje membebel2 campur marah2.. Aku paham dia penat jaga anak.. Apa aku problem solving aku?? Settle mandi dan makan.. Aku tros take over jaga anak dan dalam masa sama dgr luahan atau rintihan bini aku.. TU JERRR.. Sambil kau layan anak kau, yerr kan jerr apa bini aku cakap (tu malas laan bagi aku hahahaha..). Lama2 dia reda dah okey dia start laa joking dgn aku.. Haaa! easy jerr kan?

Aku rasa tu jer dlu 3 ways of being success in married dgn gambar anak no.2.. Esok aku sambung ngntok dah guys.. Nite and happy monday!!


No comments:

Translate